گفتگو خبرنگار گیلان آنلاین با دکتر سید علیرضا مرتضوی : چاپ
تحلیل روانشناختی فیلم جوکر
22 اسفند 98 - 00:00

گیلان آنلاین: فیلمی پرکشش و از منظر هنری و تکنیکی بسیار قابل اعتنا و جذاب است جایی که جایگزینی برای فیلم های قهرمان ساز تاریخ سینما میتواند باشد. 

 

گیلان آنلاین: دکتر مرتضوی "مشاور و روان درمانگر" در گفتگو با خبرنگار گیلان آنلاین :با بیان اینکه فیلم جوکر فیلمی پرکشش و از منظر هنری و تکنیکی بسیار قابل اعتنا و جذاب است.جایی که جایگزینی برای فیلم های قهرمان ساز تاریخ سینما باشد.قهرمان سازی در جهت استیفای حق قشر ضعیف جامعه و رسیدن این گروه به خواسته های حداقلی در ساحت اجتماعی است.

وی افزود: اما فیلم جوکر از منظر روانشناختی دارای ابعاد قابل تحلیل است. 1. منظر اختلالات روحی و روانی: در فیلم جوکر قهرمان فیلم دارای اختلال حاد روحی و روانی است .مرتضوی بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده فردی که اینطور می خندد خیلی هم بدون غم و غصه نیست بلکه از اختلالات عصبی متعددی رنج می برد که این اختلالات کنترل رفتار را برای بیمار مشکل و حتی مختل میکند.اینها باعث میشود فرد بدون هیچ محرک خنده آوری و به طور نابجا و بی اختیار بخندند.به طور کلی pba شرایط بالینی است که فرد به طور یکدفعه ای شروع به خنده یا گریه میکند.این واکنش هیچگونه محرکی ندارد پای هیچ جوک و فیلمی هم وسط نیست.فرد به یکباره به خنده و گریه می افتد وهیچ توانایی در کنترل آن ندارد.

این مشاوره و روان درمانگر اظهار کرد: این اختلال پایه ژنتیکی دارد اما عوامل محیطی و اجتماعی در بروز بیشتر و عمیق شدن این اختلال نقش بالایی دارد.در نیمه دوم فیلم جوکر که نقش اول فیلم متوجه داستان دوره کودکی خود میشود و اینکه پدر او همسر و پسر خود را تنها گذاشته است این شکست بزرگی در وجود نقش اول فیلم ایجاد میکند.این احساس ناکامی در بروز رفتارهای خطر آفرین ادامه فیلم نقش بزرگی دارد.او در این باره گفت: 2. منظر حمایت اجتماعی: در صحنه های مختلفی از فیلم سرکوب اجتماعی درباره نقش اول فیلم به تصویر کشیده میشود. جایی که یک فرد با همه ضعف ها و کاستی ها اما توسط جامعه درک نمیشود و نگاه همدلانه به فرد انتقال داده نمیشود اینجا باز فرد را بسوی انزوا یا رفتار های نامناسب اجتماعی سوق میدهد. مرتضوی بیان کرد: در یک دیالوگ تاثیرگزار فیلم بیان میشود که : بزرگترین درد یک بیمار روانی این است که همه انتظار دارنذ او مثل یک فرد نرمال رفتار کند.این بزرگترین ایراد در ساختار شناختی مردم یک جامعه است و نقطه مقابل این تصویر مبهم و دردناک آنجایی است که جامعه همه افراد را با شرلیط و ویژگی های مختلف بپذیرد و او را در راستای اعتلای ارتقای خود حمایت کند.مرتضوی ادامه داد: 3.رفتار های پرخطر: یکی از دلایل اصلی بروز پرخطر عدم مدیریت هیجانی خود است این مهارتی است که از کودکی فرد باید بیاموزد .در فیلم جوکر بااینکه فرد دارای موفقیت های در حوزه زندگی و تخصص خود میشود اما نگاه مثبت و شادکامی بخاطر عدم وجود مهارت خودتنظیمی در طول زندگی ندارد.وی گفت: بااینکه نقش اول فیلم بارها رسالت خود را شاد کردن مردم میداند اما درون وجود خودش را نمیتواند در راستای این هدف مدیریت کند.کمبود ها و خلل های عاطفی و احساسی و سرکوب های دوران کودکی با واقعیت رسیدن او به هدفش مغایر است.

 

و در آخر مرتضوی بیان کرد: که ساختار اجتماعی و خانواده دو رکن اصلی شکل گیری ساختار شناختی رفتاری فرد است. هرکدام به وظیفه خود عمل کنند میتوان به آینده فرد امیدوار بود حتی با وجود سخت ترین موانع و مشکلات.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام