سیستان وبلوچستان در گیر سیلاب روستاها دریابید
19 دی 98 - 18:56

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که در 15 نقطه در این استان به میزان بارش سالانه باران باریده است و به گزارش هلال احمر بر اثر شدت این بارندگی از روز گذشته ادامه داشته ساکنان ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند دچار آبگرفتگی و در برخی نقاط درگیر سیلاب شده اند.

حیدری مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در خصوص وضعیت آب و هوایی و بحرانی استان اعلام کرد: به طور کلی در 145 ایستگاه بارندگی ثبت شده که ارتفاع بارش های 94 ایستگاه بیش از 50 میلی متر بوده است. همچنین در 17 ایستگاه بین 100 تا 186 میلی متر باران باریده است.

شدت این بارندگی‌ها به حدی بود که با اعلام معاون مدیریت بحران استانداری، مدارس 10 شهر استان تعطیل شد و رسول راشکی،مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اعلام جزئیات حوادث رخ داده اعلام کرد امدادرسانی به هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی در ۷۲ ساعت گذشته در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: ساکنان ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده‌اند و به 1248 نفر امداد رسانی شده است.
وی افزود: ۵۲۱ امدادگر و نجاتگر در قالب ۱۰۴ تیم عملیاتی در حال امدادرسانی به هموطنان در استان سیستان و بلوچستان هستند و در ۷۲ ساعت گذشته به ساکنان ۴۰ شهر و روستا امدادرسانی شده و ۳۲۷ نفر اضطراری اسکان داده شدند؛ضمن اینکه متاسفانه بر اثر وقوع سیل یک نفر در راسک مفقود شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان درباره توزیع اقلام امدادی و غذایی میان متاثران از سیل و آبگرفتگی در این استان، گفت: ۸۰ دستگاه چادر، ۲۵۳ تخته پتو، ۱۴۲ تخته موکت، یک هزار و ۶۹۷ کیلوگرم نایلون و ۴۶۴ قوطی کنسرو میان متاثران توزیع شده است.
راشکی گفت: جمعیت هلال احمر همچنین اقدام به برپایی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستانهای کنارک، فنوج و قصرقند کرده تا در صورت بروز حادثه مکانی امن برای اسکان آسیب دیدگان آماده باشد.
وی اضافه کرد: ۱۰ دستگاه چادر امدادی در شهرستان کنارک و ۱۷ دستگاه چادر امدادی در شهرستان قصرقند توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر برپا شده؛ همچنین اسکان اضطراری در یکی از مدارس شهرستان فنوج در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز، آسیب دیدگان به مکان امن انتقال پیدا کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در خصوص عملیات امداد برای سیل زدگان گفت: در حال حال حاضر بارندگی در این استان قطع شده است. روستاهای شهرستان های دلگان، نیکشهر، فنوج، قصرقند، کنارک و چابهار در محاصره آب هستند و تمامی راههای این مناطق مسدود است.
وی افزود: تاکنون گزارشی مبنی براین که مشکلی در این مناطق براثر سیلاب به وجود آمده است به ما گزارش نشده است و از سوی دیگر امروز هماهنگ شد که یک فروند بالگرد از بندرعباس به شهرستان کنارک اعزام شود.
همچنین 3 فروند بالگرد از سپاه زاهدان و هوانیروز به دلگان و چابهار اعزام می‌شوند که امدادرسانی هوایی در این مناطق صورت بگیرد.

از سوی دیگر در مورد حجم خسارت ناشی از سیلابی شدن مسیل ها و روخانه ها باید گفت: به علت طغیان رودخانه جگین و رودخانه گابریک 9 روستای شهرستان جاسک تخلیه شد و سیلاب توانسته راه های ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستای بخش دشتیاری چابهار را مسدود کند که لزوم نیاز به امداد هوایی را مشخص میکند.
حامد سارانی فرماندار چابهار نیز افزود: در شرایط کنونی روستاییان گرفتار در روستاها به دلیل قطع راه‌های ارتباطی تا زمان کم شدن طغیان رودخانه های باهوکلات و کرکرو نیازمند امداد رسانی هوایی و ارسال کمک های غذایی و درمانی هستند و به علاوه پل کرکروک کاملا به زیر آب رفته و محورهایی از پل سنگان به طرف بازارچه مرزی ریمدان و مناطق نظامی کاملا مسدود شده است.
مجتبی شجاعی فرماندار دلگان سیل بی سابقه در دلگان به لطف خداوند بدون خسارت جانی بوده است اما خسارت شدید مالی به زیرساختها و اموال عمومی و مردمی در روستاها و شهر وارد شده است و جبران آن توجه خاص ملی و استانی را می طلبد به طوری که خسارت به حداقل ۲۰۰۰ هکتار از صیفی جات و ۱۵۰۰ هکتار محصولات زراعی و تعداد زیادی دام سبک و سنگین از بین رفته و به شدت نیازمند اعزام ماشین آلات راهسازی و ارسال کمکهای امدادی هستیم. شجاعی ادامه داد: در شهرستان همه اعم از دستگاههای مربوطه، بسیجیان و نیروهای مردمی و دهیاران مشغول کارند و فقط نیازمند ارسال کمک استانی هستیم تا به موقع امکان امداد رسانی به مردم فراهم شود.
با توجه به حجم بالای بارش ها شهر خاش دچار آبگرفتگی شدید شده و به زیر آب رفته و مناطق روستائی هم همین وضعیت را دارند.
سقف خانه های قدیمی و خشت و گلی و حتی منازل نوساز آجری و بلوکی خیس و سنگین و خطرساز شده اند و در صورت تداوم بارش ها احتمال وارد شدن خسارت به منازل مردم زیاد است.
با وضعیت هشدار قرار گرفتن شهر خاش نیز احتمال وارد شدن آب از معابر وجود دارد و چنانچه در روستاهای لال آباد، بولان آباد، عیدآباد، شیرآباد، شماره ۵ و غیره از توابع منطقه گوهرکوه به دلیل کوتاه و پائین و کوچک بودن پل ها و ایجاد زیرساخت های نا مناسب بسیاری از منازل زیرآب رفتند.

از سوی دیگر مدیرکل هواشناسی استان نیز با بیان اینکه همانطور که انتظار می رفت بیشتر بارندگی ها در نواحی مرکزی، غرب و جنوب غرب استان باریده است، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، از ایستگاه های «مسکوتان» نیکشهر 150، مومان بالا کنارک«149.5»، «کهیر» کنارک 149، «رئیس آباد» سرباز «129»، شهر بزمان 127 شهر کنارک 126.5، دلگان 117، «بنت» نیکشهر 115، «سورکمب» چابهار 113، «ساربوک» قصرقند 109، شهر راسک 107.8 و «ترشاب» خاش 105.5 و «کهنوک دهپابید» خاش 104 میلی متر باران باریده است و بیشترین میزان بارندگی مربوط به منطقه دستگرد نیکشهر با بارشی به میزان 186 میلیمتر بوده است.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام