گنجینه ای کهن در دل رشت
26 شهریور 94 - 02:03

گیلان آنلاین: موزه رشت، گنجینه ای گران‌بها و تاریخی دیارگیلان است که آثار فرهنگی، ابزار و ادوات زندگی اقوام های مختلف این سرزمین را در دل خود نهفته دارد.

 

 

گیلان آنلاین: گیلان دارای پیشینه تاریخی بسیار کهن است، وجود موزه‌ها در گیلان گویای چنین مدعای است. موزه‌ها ارتباط فرهنگ‌های مختلف و نیز آداب و رسوم و طریقه زندگی گذشته گیلان را در خود جای داده است موزه میراث روستایی، موزه رشت و موزه چای لاهیجان مهمترین و پر بازدیدترین موزه‌های گیلان هستند.

موزه رشت، یکی از موزه های مهم گیلان است که فرهنگ و آداب و رسوم گذشته این مرزو بوم را در قالب لباس های محلی و طریقه زندگی سرزمین گیلان تاریخ کهن این دیار را درخود جای داده است.

این گنجینه کهن دارای دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی است.

موزه‌ها یکی از مکان‌های هستند که میراث کهن اقوام مختلف در آن نگهداری می‌شود و موزه رشت یکی از بناهای تاریخی شهرستان رشت است که قدمتی دیرینه دارد.

بنای موزه رشت با قدمتی حدود یکصد سال در زمینی به وسعت 700 مترمربع و زیر بنائی به وسعت 560 متر مربع می باشد این بنا متعلق به میرزا حسین خان کسمائی  یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی بوده و سال 1349 توسط وزارت فرهنگ و هنر سابق جهت تبدیل به موزه خریداری شده است.

موزه رشت در سال 1368 با مالکیت سازمان میراث فرهنگی مرمت، باز سازی و تجهیز شده است این موزه دارای دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی می باشد.

در این قسمت انواع پوشاک های سنتی، و  انواع بافتنی ها مانند نمد، گلیم، جاجیم، خورجین، حصیر و فرش در جای جای این موزه به نمایش گذاشته شده است.

در غرفه کشاورزی انواع ابزار کشت قدیم به نمایش گذاشته شده است از جمله کاول و پیش کاول، دمارده، جاکو و... وجود دارد در قدیم دامپروری در گیلان به صورت یکجا نشینی و کوچ انجام می شدکه انواع ابزار پشم چینی و شیر دوشی و مردی با چانچو نوعی از حمل و نقل سنتی فرآورده های دامی و کشاورزی را در روزهای بازار نشان می دهد، اشیاء وفنون به نمایش گذاشته شده  کم و بیش در زندگی کنونی روزمره گیلان دیده می شود.

 

اکثر آثار باستان شناسی در این موزه حاصل سال های حفاری در مناطق مختلف استان از جمله رودبار، تالش، دیلمان، املش و .... است. هزاران شی تاریخی موزه در قالب انواع ظروف سفالی و مفرغی، سیمین و زرین، ابزار و ادوات جنگ و طباخی، سکه و .... گویای تمدن درخشان چندین هزارساله گیلان است.

یکی از مهمترین مناطق باستانی تپه مارلیک در رحمت آباد رودبار می باشد از این تپه که آرامگاه سرداران و سلاطین قوم آمارد بوده مجموعه ای بی نظیر از انواع جام‌ها، ریتون‌ها، تزئینات و ابزار جنگی کشف گردید که در غرفه‌های در موزه به نمایش در آمده است. در قسمتی از موزه ماکت قلعه رودخان به نمایش گذاشته شده است.

 قدیمی ترین شی موجود در این موزه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و دوران پارینه سنگی است. در این موزه بیش از 16 هزار شی تاریخی نگهداری می‌شود.

گفتنی است، گیلان دارای ۱۰ موزه تاریخی و فرهنگی و اجتماعی است که از این تعداد ۴ موزه دولتی است.

 

 

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام