گیلان آنلاین: علاوه بر توانایی سرعت عمل بالا از فاکتورهای بسیار مهم برای کارایی بالای شخص در زمینههای مختلف از جمله شغل، تحصیل و ...محسوب میشود. در این قسمت از بیتوته به ارائه راهکارهایی جهت بالا بردن سرعت عمل پرداختهایم.
گیلان آنلاین: علاوه بر توانایی سرعت عمل بالا از فاکتورهای بسیار مهم برای کارایی بالای شخص در زمینههای مختلف از جمله شغل، تحصیل و ...محسوب میشود. در این قسمت از بیتوته به ارائه راهکارهایی جهت بالا بردن سرعت عمل پرداختهایم.
سرعت عمل
امروزه سرعت از اهمیت ویژهای برخوردار است و این در طراحی و تکنولوژیهای روز نیز تاثیر بسزایی داشته است. دوست داریم سریع رانندگی کنیم و همین باعث طراحی خودروهای سریع شد، دوست داریم سریع به مقصد برسیم و مهندسان هواپیماهای مافوق صوت را طراحی کردند و ساختند.
دوست داریم سرعت ارتباطاتمان بیشتر شود، پس مهندسان سخت افزار و الکترونیک روی سرعت رایانهها و اینترنت کار میکنند و هر روز نتایج جدیدی حاصل میشود. مغز ما سرعت را دوست دارد، چون میخواهد انرژی کمتری صرف کند.
داشتن سرعت عمل و انجام به موقع کارهای روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه بتوانیم سریع تر کارهای روزانه را انجام دهیم موفق تر خواهیم بود؛ البته این در صورتی مفید است که کیفیت انجام کار را نیز حفظ کنیم.
8 راهکار برای بالا بردن سرعت عمل
- توجه به ماهیت کارها
اول اینکه باید بدانیم کدام کارها در دسته کارهای لازم برای سرعت بخشیدن قرار میگیرند، آیا از آن دسته کارهایی نیستند که نباید سریع انجام شوند؟ آیا کاری است که سرعت عمل به بهتر انجام شدن آن کمک میکند؟ آیا سریع انجام شدن آن کار باعث میشود که در زمان و منابعمان صرفهجویی کنیم یا خیر؟ سوالات زیادی هست که باید بپرسید، ولی نگران نیاشید، سرعت فرآیندهای ذهنی ما آن قدر بالا است که در مدت زمان خیلی کوتاهی پاسخ این سوالات را پیدا میکند. در واقع خیلی وقتها این سوالات را در ضمیر ناخودآگاهمان میپرسیم و پاسخ میدهیم.
- تقویت مهارتها
کارهایی هستند که ارتباط مستقیمی با مهارتهای ما دارند. هرچه مهارتمان بیشتر باشد، به همان نسبت سرعت عمل بهتری در انجام آنها داریم. به عنوان مثال من که تجربه کمی در نجاری دارم، ممکن است قطعه چوبی که یک نجار در ۱ دقیقه و به طرز عالی برش میزند را در ده دقیقه، با کیفیت نه چندان مطلوب برش بزنم، چون مهارت لازم را ندارم. مهارتهایی هست که یادگیری آنها برای همه افراد لازم است. مثل مدیریت زمان، مدیریت انرژی، مدیریت مالی و … . اینها را هر کسی باید بداند و هرچه بیشتر بکار بگیرد.
- مشخص کردن اهداف
تا زمانی که اهداف دقیق و مشخصی نداشته باشید بی خود و بی جهت وقت خود را از دست خواهید داد. از شاخه ای به شاخه ای دیگر پریدن نشانه نداشتن هدف مشخص است، به این ترتیب وقت شما تلف می شود. برای کارهای خود اهداف روزانه، ماهانه و سالانه مشخص کنید، می توانید آنها را در دفترچه روزانه خود یادداشت کنید. اهدافی که مشخص می کنید باید دارای یک سری ویژگی ها باشد، که در این مطلب ما شما را با ویژگی های یک هدف خوب آشنا می کنیم.
- زمان بندی کنید
برای انجام سریع تر کارها باید زمان را تقسیم بندی کنید؛ برای هرکاری یک زمان مشخص را تعیین کنید و خود را متعهد کنید که در موعد مقرر آن را انجام دهید. بعد از مدتی می توانید برای افزایش سرعت کم کم از زمانی که برای یک کار اختصاص می دهید کم کنید اما یک باره زمان را کاهش ندهید که باعث کم شدن کیفیت یا عدم موفقیت در انجام کار شود.
- اولویت بندی کارها
کارها را نگاه کنید ترتیب های متفاوتی می توان برای انجام دادن آن ها در نظر گرفت؛ اما چند ترتیب محدود است که حالت بهینه دارد. ساعات ابتدایی شروع به کار را به مواردی که ضروری هستند اختصاص دهید و مواردی مثل قرار های کاری و تماس با مشتریان را در نیمه های روز انجام دهید.
- بین کارها، کار دیگری انجام ندهید
برای همه به کرات پیش آمده که چندین کار را باهم انجام دهند به این خیال که می توانند همه را همزمان پیش ببرند. درست است که در ظاهر می توانید چندین کار را با هم انجام دهید، ولی در عمل سرعت انجام تمام این کارها کاهش پیدا می کند. این کار باعث می شود تمرکز شما روی کارها کمتر شود.
- انگیزه خود را تقویت کنید
هرچه انگیزه انسان قوی تر باشد، سرعت عمل او بیشتر می شود. از خودتان بپرسید که چرا این کار را انجام میدهید؟ و چه امتیازاتی برای شما دارد؟ برای کارهای کسل کننده نیز می توانید خلاقانه عمل کنید، می توانید با خودتان قرار بگذارید که در صورت انجام این کار از فلان پاداش بهره مند خواهید شد.
- استفاده از ابزارها
گاهی اوقات استفاده از نرم افزار وابزارهای مختلف می تواند در سریع تر انجام دادن کارها به شما کمک کند. همچنین می توانید با ارتقا دادن ابزارهای درحال استفاده سرعت عمل آن را بالا ببرید.
منبع: بیتوته