سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: چاپ
بودجه‌ریزی غیرواقعی موجب انباشت بدهی‌های دولت شده است
1 آبان 98 - 12:39

گیلان آنلاین: به علت غیرواقعی بودن بودجه سالانه، عدم تخصیص منابع و صدور اوراق مشارکت و اسناد خزانه حجم بدهی‌های دولت افزایش یافته است.

 

گیلان آنلاین: اسدالله عباسی با بیان اینکه به علت بودجه‌ریزی غیرواقعی و غیرکارشناسی حجم بدهی‌های انباشت شده دولت در حال افزایش است اظهار داشت: به علت این نقیصه در حال حاضر بدهی‌های دولت رفته رفته در حال افزایش است که برای پرداخت آن در بودجه سال 99 باید روش‌های لازم را پیش‌بینی کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس واقعی بودن بودجه 99 را خواسته و انتظار اصلی مجلس از دولت دانست و عنوان کرد: از دولت انتظار داریم اشکالات و نقص‌هایی که در بودجه سال 98 از لحاظ تأمین منابع و پرداختی‌ها وجود داشته است را برطرف کند و برای سال 99 بودجه‌ای واقعی‌تر و قابل تخصیص به مجلس ارائه دهد.

عباسی تأکید مقام معظم رهبری در مورد قطع تدریجی وابستگی به فروش نفت در فرآیند بودجه‌بندی سالانه کشور را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: البته انتظار نداریم در بودجه سال 99 به تمام اهداف مورد نظر در این حوزه برسیم اما باید برای شروع کار جهت تکیه دولت به سایر منابع درآمدی از همین‌جا اقدامات لازم انجام شود.

بیشتر بخوانید

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه فرآیند بودجه‌ریزی تا سال 1400 باید واقعی شود ابراز داشت: طبق این نقشه راه و دستورالعمل مشخص درآمد حاصل از فروش نفت باید صرف کارهای زیرساختی و تملک دارایی‌ها شود و برای پرداخت هزینه‌های جاری نیز به روش‌های دیگری تکیه کرد.

وی یکی از این روش‌ها برای پرداخت هزینه‌های جاری را گره زدن این بخش به صنایع داخلی و اخذ مالیات دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و برای تحقق مجموعه این اهداف یاد شده از یک سو باید یکسری از معافیت‌های مالیاتی موجود کاملاً حذف شوند و از سوی دیگر نیز باید جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس تصویب بودجه‌ای که قابل تخصیص باشد را از تکالیف و وظایف دولت اعلام کرد و گفت: از دولت انتظار داریم برخلاف سال‌های گذشته که تخصیص‌هایی را در بودجه در نظر می‌گرفت و سپس تنها 30 تا 40 درصد آن تحقق پیدا می‌کرد پرهیز کند و از ایجاد انتظار در دستگاه‌ها خودداری به عمل آورد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه هم‌اینک به علت عدم تأمین بخشی از بودجه اختصاصی به توزیع اوراق مشارکت و اسناد خزانه روی آورده‌ایم اظهار داشت: این کار به نوعی قرض کردن است و بر حجم بدهکاری‌‌های دولت می‌افزاید چنانچه طبق بررسی‌ها هم‌اینک مجموع این بدهی‌ها به حدود 40 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

 

منبع: تسنبم

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام