معاون وزیر جهاد: چاپ
آینده مبهم در بخش کشاورزی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری
10 شهریور 98 - 00:00

 معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که نگران تولید گندم، شکر و دانه های روغنی دربخش کشاورزی به دلیل قیمت گذاری دستوری دولت هستیم، گفت: این امر دچار ابهام است.

«عباس کشاورز» روز یکشنبه در هفتمین همایش سراسری آغاز کشت محصولات زراعی ۹۹- ۱۳۹۸ که در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: دولت تدبیر و امید موفقیت های خوبی در این زمینه بدست آورده تا جایی که در تولید شکر به خودکفایی رسیده ایم، اما امسال باوجود بارندگی هایی مناسب نتوانستیم به میزان کافی چغندرقند خریداری کنیم.

وی علت پایین بودن میزان تولیدات کشاورزی را از جمله گندم و کلزا را وقوع سیل در ابتدای سال در بیش از ۲۰ استان کشور عنوان کرد و اظهارداشت: با وجود ظرفیت ها و توان تولید کشور، امسال تولید گندم بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن و کلزا بین ۲۰ تا ۳۰ هزارتن کاهش داشته است.

کشاورز پیرامون شیوع آفت ملخ صحرایی گفت: تاکنون به این شدت با چنین آفتی که ۱۰ استان را در سطح ۷۵۰ هزار هکتار آلوده کند، روبرو نشده بودیم که تخصیص اعتبار برای مبارزه با این آفت با ۲ ماه تاخیر اجرایی شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تغییر نرخ ارز را برای برخی محصولات کشاورزی مطلوب ارزیابی کرد و افزود: تغییر نرخ ارز موجب شد تا نرخ برخی محصولات کشاورزی از وضعیت خوبی در بحث عرضه داخلی و صادراتی برخوردار شود.

بدون صرفه بودن استفاده از بذور ۱۰ سال به بالا 

کشاورز  وضعیت تولید بذر پرورشی در کشور را کیفی دانست و گفت: ضریب نفوذ ارقام بسیار کند شده، زیرا کشاورزان از ارقام بذر دارای سن بالا استفاده می کنند که همین امر در کاهش ضریب تبدیل عملکرد در مقیاس « تن » تاثیر گذار است و برخی کشاورزان امروز از رقم گندم آذردخت که مربوط به ۲۰ سال پیش، استفاده می کنند و در استان گلستان و خوزستان از کمترین ارقام تجاری بهره گرفته می شود.

وی از برنامه بذری جدید در بخش کشاورزی خبرداد و تصریح کرد: طبق استانداردهای جهانی و استاندارد ملی کشور، زمان مناسب برای استفاده از هر رقم بذر بین هشت تا ۱۰ سال است، در حالی که کشاورزان  از بذور ۲۰، ۳۰ تا ۴۰ ساله بهره می گیرند و در استفاده از بذور تجاری مقاومت می کنند که

همین امر در آینده تولیداتشان را با مشکل جدی روبرو می کند.

به گفته وی، کردستان با مشکل کمبود بذر و کاهش تولید به دلیل استفاده از بذور قدیمی روبروست و طبق برنامه ریزی تا ۲ سال آینده مشکل تولید این استان حل می شود، در عین حال جابجایی بذور برای انتقال آفات مضر است و در این ارتباط استان خراسان  که همیشه بذر مورد نیاز خود را از

استان های دیگر تامین می کند، این جابجایی بذور می تواند در انتقال آفات موثر باشد.

معاون امور زراعی  وزارت جهاد کشاورزی از همکاری های سازمان بین المللی « سمیت » در افزایش تولیدات زراعی کشورمان قدردانی کرد و گفت: این سازمان بین المللی توانست با انتقال تجربیات خود عملکرد تولید گندم در برخی استان ها را  بیش از ۷، ۸ و ۱۰ تن در هکتار برساند که رقم قابل توجهی است.

خطر کاهش تولید کلزا  و صیفی با شیوع سه آفت

کشاورز از شیوع آفات سنک، سفیدک کلزا  و گل جالیز خبرداد و افزود: بروز این آفت ها می تواند در کاهش تولید کلزا و محصولات صیفی و جالیزی تاثیر  داشته باشد و از روسای سازمان حفظ نباتات و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خواست تا در بحث مقابله با این آفات هرچه سریعتر کمیته ای برای سازماندهی مبارزه  تشکیل دهند.

این مقام مسئول به تولید پنج تن تولید علوفه خشک در هکتار در استان کردستان اشاره کرد و اظهارداشت: اکنون برنامه ای مدون برای تولید علوفه (یونجه و ذرت) در کشور  تدوین شده که در افزایش تولید این محصول نقش بسزایی خواهد داشت.

به گفته وی، محصول یونجه با ۸.۵ درصد سطح زیرکشت ۲۰ درصد آب مصرف می کند که می توان از علوفه های کم آب بر همچون سورگم، ارزن علوفه ای استفاده کرد و نیز کشت این محصولات را به پاییز منتقل کرد.

 

اجرایی نشدن مصوبه برنج 

وی ضمن تاکید براین که در هیچ نقطه از دنیا برنج در اقلیم هایی مانند ایران کشت نمی شود، گفت: با وجود مصوبه ممنوعیت کشت برنج در استان های  غیرشمالی، همچنان این محصول در استان های غیرشمالی کشور کشت می شود که ادامه این روند به نفع کشاورزان این مناطق نیست زیرا اکنون استان فارس دچار معضلی شده که  چندی بعد استان گلستان نیز با آن روبرو می شود.

کشاورز با بیان این که مصرف کودهای شیمیایی برای کشت برنج مناسب و کافی نیست و با این مشکل  در استان گیلان روبرو  هستیم افزود:  بحث بذر برنج از اهیمت ویژه ای برای ما برخوردار است که باید نگاه جدی به این موضوع شود.

وی با تاکید براین که در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی انجام شد گفت: امسال ۸۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش تخصیص یافته تا جایی که طی سالهای گذشته تاکنون ضریب مکانیزاسیون از ۱.۲۶ به ۱.۷۵ رسیده است.

وی ادامه داد: به طوری که طی سالهای اخیر تعداد  کمباین های برنج پنج برابر و کمباین غلات به سه هزارو ۴۰۰ دستگاه اضافه شد که در افزایش تولید می تواند نقش مهمی داشته باشد.

ضرورت تغییر رویکرد وزارت صنعت برای واردات ماشین های جدید بخش کشاورزی

وی مساله افزایش ۳.۵ برابری قیمت تراکتورها و کمباین های وارداتی را یادآور شد و گفت: بخش کشاورزی باید با فناوری  روز اداره شود، بنابراین نیازمند دستگاه ها و ماشین های مدرن بخش کشاورزی است، درحالی که اکنون کمباین های تولید داخل امکان برداشت محصول در مزارع تولیدی بیش از پنج تا ۶ تن به بالا را ندارند.

کشاورز ضمن تاکید براین که کارخانه های داخلی سازنده تراکتور و کمباین نیاز بخش کشاورزی را برطرف نمی کنند،  اظهارداشت: رویکرد وزارت صنعت در واردات ماشین های کشاورزی باید تغییر کند.

کشاورز از کمبود مصرف کودهای پایه اوره، فسفاته و پتاسه در کشور خبرداد و افزود: ادامه این روند می تواند موجب کاهش عناصر خاک و آسیب پذیری بخش کشاورزی شود که باید مسئولان امر و کشاورزان هر چه سریعتر برای رفع این مشکل اقدام کنند.



نویسنده: تحریریه
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام