پاسخ آذری جهرمی به جوسازی ترامپ در مورد ناهید
10 شهریور 98 - 00:00

در پی ادعای کنایه آمیز رییس جمهور آمریکا در حساب کاربری شخصی خود مبنی بر انفجار در سایت پرتاب ماهواره موشک بر ناهید یک و پاسخ وزیر ارتباطات به این شایعه و شانتاژ خبری برخی رسانه های غربی، رسانه های داخلی امروز این موضوع را مورد بررسی و توجه قرار دادند.

روز پنجشنبه 7 شهریور ماه رسانه‌های امریکا از جمله رادیو ملی امریکا، خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس مدعی شدند که تصاویر ماهواره‌ای از مرکز فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان، نشان می‌دهد که ایران بار دیگر در پرتاب ماهواره شکست خورده است. بعد از انتشار این خبر دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا نیز توئیت کرد که کشورش هیچ نقشی در انفجار سایت موشکی ایران در سمنان نداشته. بعد از اعلام این خبر اولین فردی که به آن واکنش نشان داد، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. آذری جهرمی ابتدا در توئیتی در راستای شفاف‌سازی نوشت: ظاهراً اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. «ناهید۱» حالش خوب بوده و اکنون هم در آزمایشگاه مستقر است. خبرنگاران نیز می‌توانند از آن بازدید کنند. فردای صبح این توئیت یعنی روز گذشته (شنبه 9 شهریورماه) خبرنگاران به‌همراهی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از این ماهواره بازدید کردند که جهرمی بعد از بازدید از ماهواره «ناهید 1» در توئیتر خطاب به ترامپ نوشت: «من و ناهید1 همین الان صبح بخیر آقای دونالد ترامپ».

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد، رسانه های اصلاح طلب در این باره نوشتند: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با انتشار عکسی کنار ماهواره «ناهید 1»، رییس جمهوری آمریکا را به خاطر گفته هایش در مورد این ماهواره مسخره کرد.

رسانه های اصولگرا هم عنوان داشتند: توئیت‌های عجولانه و سرشار از سرمستی که ترامپ درباره نابودی ماهواره ناهید منتشر کرده، نشان می‌دهد که این دستاورد ایرانی تا چه حد کاخ سفید را نگران کرده بود

رسانه های اصلاح طلب
گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:

بر خلاف ادعاهای منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی، ماهواره "ناهید یک" در مراحل نهایی ساخت قرار دارد؛ «ناهید ۱» در مراسم روز فناوری فضا با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری در بهمن سال 95 رونمایی شد؛ زبان توییت ترامپ با توجه به لفاظی‌های معمول او علیه ایران و توییت‌های خصمانه بسیاری که در گذشته منتشر کرده، کمی عجیب بود.

طعنه وزیر ارتباطات به ترامپ

به گزارش روزنامه مردم سالاری نشریه «اشتاندارد» در گزارشی نوشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با انتشار عکسی کنار ماهواره «ناهید 1»، رییس جمهوری آمریکا را به خاطر گفته هایش در مورد این ماهواره مسخره کرد.

این نشریه اتریشی در گزارش خود ذیل عنوان «ترامپ ایران را به سخره گرفت، وزیر ایرانی ترامپ را» افزود: ایران ادعاها در مورد در مدار قرار نگرفتن «ناهید ۱» را تکذیب کرد.

بر این اساس «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با تمسخر توئیت ترامپ در مورد وقوع حادثه برای موشک ماهواره بر ایرانی، تصویری از «ناهید ۱» را منتشر کرد.

جهرمی در این توییت نوشت: «من و ناهید یک همین الان، صبح به خیر دونالد ترامپ!».

به نوشته اشتاندارد، ایران که قصد دارد اواخر سپتامبر یک ماهواره دیگر به مدار زمین بفرستد، اعلام کرده «ناهید ۱» پس از انجام مراحل آزمایشی، برای پرتاب تحویل وزارت دفاع خواهد شد.

ناهید 1 آماده پرتاب

 بر خلاف ادعاهای منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی، ماهواره "ناهید یک" در پژوهشگاه فضایی ایران در مراحل نهایی ساخت قرار دارد و با اعلام آمادگی وزارت دفاع، این ماهواره به منظور طی کردن فرآیند پرتاب به این وزارتخانه تحویل داده می‌شود.

ماهواره مخابراتی زمین آهنگ

روزنامه ایران می­نویسد: ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» که برای اولین بار در کشور در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده، در مراسم روز فناوری فضا با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری در بهمن سال 95 رونمایی شد. مأموریت‌های ماهواره مخابراتی «ناهید۱» در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است. ماهواره «ناهید۱» راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است و فناوری‌های به کار گرفته شده در آن، پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است. فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره ناهید به‌عنوان پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.به عبارتی ماهواره‌ ناهید قرار است مأموریت‌هایی همچون باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار و تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی را انجام دهد. از سوی دیگر فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیسم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.گفتنی است بعد از توئیت وزیر ارتباطات کاربران از وی درباره انتخاب نام «ناهید» برای این پروژه پرسیدند که ایشان علت آن را خانم بودن رئیس پروژه عنوان کردند.

ایجاد شبهه توسط ترامپ

به گزارش نامه نیوز، توییت دیروز "دونالد ترامپ" درباره ادعای ناکامی پروژه فضایی ایرانی پرتاب ماهواره ناهید 1 به فضا و انتشار یک تصویر ادعایی باکیفیت از سکوی پرتابی که ظاهرا متعلق به موشک سفیر برای پرتاب ماهواره ناهید 1 به فضا بوده است، فضای تبلیغاتی جدیدی در اختیار ایالات متحده آمریکا برای جنگ روانی و رسانه‌ای علیه ایران، ایجاد کرده است. ترامپ دیروز بدون اینکه خبری رسمی درباره پرتاب ماهواره ناهید 1 به فضا منتشر شود توییتی کنایه‌آمیز در این باره نوشت. ترامپ توییت کرد: " ایالات متحده آمریکا در حادثه فاجعه‌باری که طی آماده‌سازی‌های نهایی در سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر در جایگاه یک در سمنان رخ داد نقشی نداشته است. برای ایران بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در مشخص کردن اینکه در جایگاه یک چه اتفاقی افتاده، موفق باشند."زبان توییت رئیس جمهور آمریکا با توجه به لفاظی‌های معمول او علیه ایران و توییت‌های خصمانه بسیاری که در گذشته منتشر کرده، کمی عجیب بود. با این حال، بعد از این توییت، شک و شبهه های بسیاری توسط رسانه‌ها مطرح شد.

رسانه های اصولگرا

نگرانی آمریکا از دستاوردهای ایران

روزنامه جوان با تیتر «ستایش از ناهید در شیکاگو» می نویسد: توئیت‌های عجولانه و سرشار از سرمستی که ترامپ درباره نابودی ماهواره ناهید منتشر کرده، نشان می‌دهد که این دستاورد ایرانی تا چه حد کاخ سفید را نگران کرده بود. این در حالی است که روزنامه چپ‌گرای شیکاگو تریبیون از سلامت این ماهواره خبر داده و فناوری آن را تحسین کرده است. در روزهای گذشته هم برخی رسانه‌های غربی به تصاویر ماهواره‌ای اشاره کرده‌اند که در آن دودی حاصل از انفجار یک موشک در مرکز فضایی ایران دیده می‌شود. این رسانه‌ها مدعی شده‌اند سکویی که در عکس دیده می‌شود، سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر ناهید بوده که این ماهواره نابود شده است.

قدرتمندی ایران در تجهیزات دفاعی

روزنامه کیهان می نویسد:‌ رفتارشناسی غربی‌ها در قبال توانمندی‌های دفاعی و دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی از آزمایش‌های موفق موشکی تا سرنگونی پهپاد غول‌پیکر آمریکایی حاکی از آن است که آنها نمی‌خواهند بپذیرند که نظام اسلامی در طول چهل سال گذشته در حوزه فعالیت‌های موشکی و ماهواره‌ای به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های عظیم دست پیدا کرده است.

کیهان افزود: تاکنون مسئولین دفاعی و امنیتی، واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند اما نکته قابل‌تأمل ماجرا آنجاست که اگر چنین اتفاقی هم افتاده باشد برفرض صحت خبر این واقعه، عجیب نیست و منطقی هم نیست که جنجال‌های غیرعادی باعث شود برخی سوانح را دلیلی بر عدم توانایی جمهوری اسلامی در فعالیت‌های ماهواره‌ای و یا موشکی بدانیم چه آنکه پیشرفت‌های نظامی در تمامی کشورها همواره توأم با آزمایش، تجربه و فراز و فرودهایی فنی و تخصصی بوده است و این حوادث حداقل در مورد جمهوری اسلامی ایران- دلیلی بر توانمندی دشمن در اقدام خرابکارانه نبوده است.

تارنمای مشرق نیوز عنوان داشت: به نظر می رسد برنامه فضایی ایران آنقدر برای ترامپ و دولتش اهمیت و حساسیت داشته که آنها را مجبور کند یکی از استراتژیک ترین و خاص ترین دارایی های خود را برای تصویر برداری از آن وارد کار کرده و البته در یکی از معدود ترین موارد در سابقه این خانواده از ماهواره ها، رییس جمهور آمریکا با فاصله ای کم از زمان تهیه تصویر، آن را منتشر کند.به همین خاطر، اگرچه رخ دادن چنین ایرادی در آماده سازی راکت ایرانی، یک اتفاق ناخوشایند است اما خود، به عاملی تبدیل شد تا ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف یکی از مهمترین سلاح های جاسوسی آمریکا، لو برود و شاید، بیش از آنکه این رخداد فنی، یک خبر خوشحال کننده برای آمریکا و برخی همراهانش در جلوگیری از تبدیل ایران به قدرت فضایی باشد، یک مژده و شگفتانه برای سرویس های اطلاعاتی اروپایی، چین و روسیه محسوب شود. هرچند که چنین رخدادهایی، نمی تواند توان فنی و اراده ایران برای طی کردن مسیر مبدل شدن به یک قدرت فضایی را متوقف کند.



نویسنده: تحریریه
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام