حسینی و حسینی نما!
29 شهریور 97 - 00:00

گیلان آنلاین: اگر عزاداری ها عامل بی تقوایی شد، باعث تضییع حقوق شد، دچار اسراف و تبذیر شد، با اولویت های دینی فاصله گرفت، آن عزاداری و دسته و هیئت، نه تنها مقدس و حسینی نیست، بلکه ضد دین و علیه امام حسین (سلام الله علیه) است گرچه نامش حسینی باشد!

 

 

گیلان آنلاین: در یادداشت "گریه و عزاداری، هدف یا وسیله"، اشاره شد که گریه و عزاداری بر مصائب امام حسین علیه السلام، فلسفه عظیم و برکات و فواید بی شماری دارد، اما عزاداری های نادرست، برکات و ثمرات اجتماعی عزاداری های درست و صحیح را از بین می برد یا دست کم، تحت الشعاع خود قرار می دهد.

اگر عزاداری ها عامل بی تقوایی شد، باعث تضییع حقوق شد، دچار اسراف و تبذیر شد، با اولویت های دینی فاصله گرفت، با روح قیام حسینی فاصله گرفت، با اهداف قیام سیدالشهدا علیه السلام منافات پیدا کرد، آن عزاداری و دسته و هیئت، نه تنها مقدس و حسینی نیست، بلکه ضد دین و علیه امام حسین (سلام الله علیه) است گرچه نامش حسینی باشد! پیام عاشورا، پیام پاکی و طهارت است. پیام مبارزه با ظلم است. پیام مبارزه با انحرافات دینی بنام دین است.

پیام اصلاح امور دینی است. پیام هدایت و رشد است. خیلی فرق و فاصله است بین حسینی و حسینی نما! اولی قدم در مسیر معرفت و شناخت امامش می گذارد و روحش را با روح امام حسین علیه السلام پیوند می دهد و عقاید و اخلاق و اعمالش را روز به روز بهتر و سالم تر می کند، اما دومی، عزاداری را وسیله رسیدن به شهوات و تمایلات دنیوی خود می کند!

عزاداری را وسیله توجیه اعمال و رفتارهای نادرست خود می کند. با نام حسین، اخلاق و رفتار غیر حسینی دارد. امام حسین علیه السلام می فرماید: بدهکار با من نیاید و شهید نشود، حسینی نما گمان می کند با هر نوع عزاداری، گرچه باعث اسراف و تبذیر و آزار و اذیت دیگران شود، همه گناهانش بخشیده می شود!

جلسات عزاداری باید انسان ها را به سمت معرفت خدا و پیامبر خدا و دین و سنت او و معرفت امام و روش و منش او و اصلاح عقاید و اخلاق و رفتار ببرد. اگر چنین شد، عزادار، حسینی است، اما اگر چنین نشد و عزاداری ها انسان را به سمت بی تقوایی سوق داد، به سمت گناه و معصیت برد، عزادار، حسینی نماست و با نام حسین علیه اهداف او عزاداری می کند. به حسینی نما، باید گفت: امام حسین علیه السلام نیازی به گریه و ناله و قمه و زنجیر امثال شما ندارد. بر خود و احوالات خود گریه کنید.

پس عزا بر خود کنید ای خفتگان زانک بد مرگیست این خواب گران ... بر دل و دین خرابت نوحه کن که نمی‌ بیند جز این خاک کهن

مولوی

خداوند متعال به احترام شهدای کربلا، همه ما را جزو عزاداران واقعی سیدالشهدا علیه السلام قرار دهد. عَظَّمَ اللّهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَإِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبِینَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَیْهِمُ السَّلامُ.

نویسنده: دکتر واحد جوان

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام