یکی از مسافران پرواز مستقیم تهران به پاریس مدعی شد که یکی از آژانسهای مسافرتی تغییر پرواز مستقیم ایرانایر به پرواز همراه با توقف قشمایر را که به خاطر پروازهای حجاج اتفاق افتاده بود، به او و دیگر مسافران اطلاع نداده که به گفته مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و این ایرلاین داخلی قصور و کوتاهی از سوی آژانس هواپیمایی مورد نظر بوده است.
در پی عدم همکاری ایرلاین عربستان سعودی با ایران برای انتقال حجاج ایرانی به خانه خدا، امسال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مجبور شد همه پروازهای رفت و برگشت حجاج را خودش بر عهده بگیرد و از آنجا که تعهدات دیگری نیز از جمله انجام پروازهایی به مقاصد دیگر از جمله کشورهای اروپایی داشت و از قبل بلیتهای آن را فروخته بود باید برخی ایرلاینهای داخلی برای کمک به ایران ایر و انجام دیگر پروازهایش، به این مساله ورود میکردند.
البته علی عابد زاده - رییس سازمان هواپیمایی کشوری - نیمه تیر ماه امسال این نکته را اعلام کرده بود که با توجه به محدودیت ایجاد شده برای شرکت هواپیمایی ایرانایر به منظور اعزام تمامی زائران حج تمتع در سال جاری از طریق این شرکت، چهار ایرلاین قشمایر، ایرانایر تور، ماهان و آسمان به شرکت هواپیمایی هما در مسیرهای دیگرش کمک میکنند.
پس از طرح این موضوع، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) باید به مسافران خود که مجبور بودند در پروازهای داخلی یا خارجی از ایرلاین دیگر با وجود داشتن بلیت ایرانایر استفاده کنند، اطلاع میداد تا آنها خود انتخاب کنند که با وجود تغییر ایرلاین راضی به انجام سفر هستند یا میخواهند از استفاده از آن ایرلاین یا انجام سفرشان انصراف دهند.
اما این اتفاق برای پرواز مستقیم جمعه 25 مرداد ماه ایرانایر در مسیر تهران - پاریس رخ نداد. برخی مسافران ناگهان با تغییر ایرلاینشان به قشمایر، با تاخیر حدود دو ساعته در تهران و توقف 2.5 ساعته در آنکارا برای سوختگیری مجدد مواجه شدند.
یکی از مسافران تهران – پاریس که پرواز مستقیم ایران ایر را برای سفر خود انتخاب کرده بود، مدعی شد که مسافران این پرواز از قبل نمیدانستند پرواز مستقیم ایران ایر به قشم ایر آن هم با توقف و سوخت گیری در آنکارا مواجه شده است.
وی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: شخصا هیچ گونه اطلاعی از تغییر ایرلاین این پرواز و توقف دو ساعت و نیمه در آنکارا برای سوخت گیری نداشتم و لحظه پرواز متوجه آن شدم البته برخی مسافران میگویند که آژانس هواپیمایی مورد نظر، یک روز قبل در جلسه توجیهی با مسافران که برخی از آنها مانند من به آن جلسه نرفته بودیم، این مسئله را اطلاع رسانی کرده بود اما هیچ کس یک روز قبل از سفر خارجیاش نمیتواند آن را تغییر دهد یا تصمیم دیگری برای آن بگیرد.
مرتضی دهقان - معاون سازمان هواپیمایی کشوری - در این باره به ایسنا پاسخ داد که به خاطر پروازهای حج این اتفاق افتاده است و ایرلاین مربوطه یا آژانس هواپیمایی مورد نظر باید آن را از قبل به مسافران اطلاع رسانی کند.
در پی پیگیریهای خبرنگار ایسنا از این مسئله معصومه اصغرزاده - مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) - در این باره به ایسنا، گفت: اطلاع رسانی درباره تغییر ایرلاین از شرکت هواپیمایی ایران ایر به قشم ایر برای این پرواز در تاریخ 7 آگوست برابر با 16 مرداد ماه به همه مسافرانی که خودشان اقدام به خرید بلیت کرده بودند یا آنکه از آژانسهای مسافراتی و تورهای گردشگری استفاده کرده بودند، انجام شد.
وی افزود: البته آژانسهای مسافرتی معمولا شماره تماس خودشان را به ایران ایر برای اطلاع رسانی میدهند و ما مجبور هستیم که تنها به آن آژانس اطلاع دهیم، اما در این صورت اگر یکی از این آژانسهای مسافرتی تغییرات این چنینی را به مسافران اطلاع نداده باشد، دچار قصور شده است.
پس از این توضیحات به سراغ مسئولان این آژانس رفتیم اما آنها از پاسخ به خبرنگار ایسنا سرباز زدند و اعلام کردند که تنها موظفند به سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر دستگاههای نظارتی متولی پاسخگو باشند!
با توجه به بروز این تخلف یا قصور از سوی آژانس مسافرتی مورد نظر، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر دستگاههای متولی امر نظارت باید با آن برخورد کنند. چرا که مشخص نیست چند پرواز ایران ایر به دلیل انتقال و جابجایی حجاج در مسیر رفت و برگشت با تغییر ایرلاین مواجه شده و چند مسافر در این میان از قصور آژانسهای هواپیمایی متضرر شدهاند.