پانزده پرسش از داوطلبان نمایندگی مجلس
22 دی 90 - 14:30

پانزده دسته سوالی که می توان از هر نامزد انتخاباتی پرسید:

  ۱-  حوزه تخصصی شما چیست؟ به کدام کمیسیون خواهید رفت؟ مهم ترین مشکلات کشور در این حوزه کدام است؟ و مهم ترین چالش ها و نقاط قوت و ضعف قانونگذاری و نظارت در این حوزه چیست؟

۲-  در آن دسته از مسائل کشور که تخصص ندارید، تحلیل های خود را چگونه به دست می آورید؟ در مجلس بر چه اساسی در این موضوعات رای می دهید؟ (برای مثال برای پاسخ به هر یک از سوالات سی گانه مطرح شده در فصل چهارم مانیفست انتخاباتی مجمع مطالبه، چه راهی دارید؟)

۳-  در سوابق شما چه نمونه هایی از پیگیری عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد و تبعیض، و دستیابی به الگوی بومی و انقلابی قابل ذکر است؟ مهمترین چالش ها در این عرصه چیست؟ برنامه دقیق تان برای مبارزه عملی و قاطع با تبعیض و فقر و فساد اقتصادی و مدیریتی چیست؟

۴- تحلیل شما از صف بندی های سیاسی کشور چیست؟ ردپای باندهای قدرت و ثروت را در روابط انتخاباتی و نیز مجلس شورای اسلامی کجا می بینید؟ نظرتان درباره لابی های رایج در مجلس چیست؟

۵-  سوابق و عملکرد پیشین و فعلی شما در شیوه ارتقای مدیریتی، تبلیغات انتخاباتی، تعاملات سیاسی و … را چگونه توضیح می دهید؟ آیا می توانید ادعا کنید در این موارد تنها به صلاحیت های خود و نیز روشهای اسلامی و انقلابی متکی بوده اید؟

۶-  در مواردی که دیدگاه تخصصی شما با موضع رهبر انقلاب در تعارض قرار بگیرد چه می کنید؟ در دوران جنگ و نیز سال ۸۸ چقدر به کمک انقلاب و رهبری آمدید؟ تحلیل شما از عملکرد امثال آقایان لاریجانی، باهنر، قالیباف، رضایی، مطهری و … در شرایط فتنه چیست؟

۷-   چگونه از صلاحیت نسبی خود برای حضور در مجلس دفاع می کنید؟ آیا خود را از سایر نامزدهای انتخاباتی اصلح می دانید؟ اگر در آخرین روزهای رقابت انتخاباتی نامزدهای اصلح از خود را یافتید و یا به شما معرفی شد، چه موضعی می گیرید؟ آیا برای شما اصلح بودن معیار است یا صالح مقبول بودن؟

۸-  برای تبلیغات انتخاباتی خود چقدر و از چه منبعی هزینه می کنید؟ حامیان مالی شما کیستند و انگیزه آنان از حمایت از شما چیست؟ فارغ از فضای لیست ها چه پشتوانه ای برای حضور در عرصه انتخابات و عرضه شدن به افکار عمومی مردم دارید؟ با چه شرایطی حاضر به رفتن در یک لیست انتخاباتی هستید؟

۹-  چقدر از ساختار مجلس و قابلیت ها و اختیاراتش برای اثرگذاری بر کشور مطلعید؟ مهمترین مطالبات رهبری از مجلس در حوزه های مختلف تقنین، نظارت، عملکرد سیاسی و رفتار فردی نمایندگان چیست؟ مهمترین نقط قوت و ضعف مجلس هشتم را چه می دانید؟

۱۰-  اگر حضور حداکثری مردم به انتخاب شدن شما نینجامد، تحلیل شما از نتیجه آرا چیست؟ آیا معتقدید در جمهوری اسلامی، رای حداکثری مردم اصالت دارد یا نتیجه آرای ٱنان ولو با حضور حداقلی مردم؟ در صورت انتخاب شدن چه مکانیزمهایی برای نقد شدن، پاسخگویی و ارتباط مستمر با مردم خواهید داشت؟

۱۱-  به نظر شما حقوق و مزایا و سایر امکانات مادی نمایندگان مجلس چقدر باید باشد؟ برای شفاف سازی عملکرد خود در مجلس و نیز شفاف سازی تعاملات تان با وزرا و مدیران اجرایی مختلف چه روشی دارید؟

۱۲-  کدام یک از اصول قانون اساسی و نیز مطالبات بنیادین انقلاب و رهبری همچنان در فضای تقنینی و نظارتی مغفول مانده است؟ برای احیای این اصول و مطالبات چه اندیشیده اید؟ اساساً چه مکانیزمی برای پیگیری مطالبات رهبری و عدم تغافل از فوریت های کشور که توسط ایشان مطرح می شود پیشنهاد می کنید؟

۱۳-  درصورتی که سابقه مدیریتی یا نمایندگی دارید، با ذکر مستندات دقیق توضیح دهید هر یک از ادعاها، شعارها و برنامه های فعلی شما در فرصت قبلی که در اختیار داشته اید چقدر محقق شده است؟ اگر پیش از این نتوانسته اید منویات خود را عملی کنید چه تضمینی برای عملی کردن آن ها در آینده وجود دارد؟

۱۴-  چقدر خود را نماینده شهر خود دانسته و چقدر خود را نماینده کل کشور می دانید؟ چه تضمین و روشی دارید تا به جای تمرکز بر مسائل منطقه ای، نگرش کلان ملی را دنبال کرده و وقت و تلاش خود را بر اساس منافع کل کشور هزینه کنید؟ وظیفه عینی مجلس را نسبت به جهان اسلام و تحولات اخیر جهانی چه می دانید؟

۱۵-  اصل بنیادین «مردمی کردن امور کشور» (به عنوان یکی از راهبردهای اساسی انقلاب و نظام که توسط رهبر انقلاب در کرمانشاه مطرح شد) را چگونه تعریف می کنید؟ تفاوت آن را با خصوصی سازی و یا فعالیت های نخبگانی در کجا می بینید؟ در حوزه تخصصی شما چه روش ها یا چالش هایی در این راستا وجود دارد؟

منبع: سایت دانشجویان حامی استاد جلوه

 


به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام